Spolupráce s německým gymnáziem Friedrich Schiller má širokou paletu aktivit. Protože se jedná o školu s výbornými referencemi v oblasti přírodních věd v Baden Württembergu, je cílem spolupráce i sledování kreativy žáků, kteří kooperují na různých úkolech. Jeden den z celého týdne je tak zaměřen na tvořivost, řešení problémových úloh a představení strategií žáků při plnění zadání. Nejde jen o splnění úkolu, ale čeští a němečtí žáci musí najít společnou cestu, být aktivní, komunikovat a následně obhájit produkt. V Novém Jičíně bylo zadání koncipováno jako "how to made" aktivita se soutěžním podtextem. Konkrétně měli žáci vyrobit svépomocí model nákladního auta, který bude možné pohánět alternativním zdrojem energie a na konci všechny modely budou mezi sebou závodit. Práce měla několik sekvencí:
- vymyslet konstrukci modelu vozu, který bude pohánět alternativní zdroj energie
- analyzovat konkrétní zdroj energie pro pohon
- nakoupit potřebný materiál na výrobu s omezením maximální ceny
- vyrobit model
- prezentovat funkce modelu
- obhájit co nejlepší pozici během závodu
V Německu se tvořivost zaměřila na aktivitu známou jako egg-race. Cílem je s omezeným množstvím materiálu umístit vejce do ochranné schránky, aby přežilo vrh z 3. patra. Právě při prezentaci se často ozývala výzva německých žáků "popiš nám hlavně tu vědeckou stránku". I když ve větách "let´s speak about science" bylo dosti sarkasmu, tak o zábavu nebylo nouzi, zvláště když se některá vejce drsně rozletěla na zemi pod oknem. A zábava by měla k vědě patřit. Neužívali si jen žáci, učitelé obou partnerských škol si už po sedmé tvořili poznámky o nápadech a alternativách žáků, aby analyzovali odlišnosti ve scénářích tvůrců modelů.
Patrik Kočí a El Houcine Imider - organizátoři výměnných pobytů