Jak si představuje mladá generace proces vzdělávání v náročných přírodovědných předmětech? Co chybí ve výuce, aby byla zajímavější, akčnější, poutavější a s větší spoluprací žáků mezi sebou? Jak budou reagovat žáci na výuku vedenou vrstevníky? Novojičínské gymnázium společně s G PRIGO Ostrava přijali výzvu realizovat pilotní projekt "Učitelem fyziky na zkoušku". Zatímco v lednu zkoušeli své vyučovací metody žáci z PRIGA, tak únor patřil našim gymnazistům - F. Mikoška, Z. Klimparová (oba 5.G) a K. Matúš (2.A). Cílem nebylo připravit dokonalé hodiny, ukázat špičkovou připravenost vyučujících žáků, ale vyzkoušet, jaký průběh a odezva vznikne při realizaci nápadu Katedry fyziky Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity - link na článek o projektu. A je třeba říci, že každý žák pojal výuku podle sebe, podle svých priorit a preferencí. Že se tento nápad povedl, je možné doložit na uznání náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Mgr. Stanislava Folwarczného, který podporuje rozvoj pilotního projektu ve školách regionu. Co si odnesli samotní prezentující?
"Bylo velmi zajímavé pozorovat, jak odlišně se výuky chopili jednotliví "učitelé na zkoušku" ... Tato zkušenost vypovídá dost o neskutečné paletě pedagogických přístupů ... Chtěli jsme dokázat, že hodina nemusí být jen sólo akce přednášejícího pedagoga ... Různorodost osobností ve třídě, míra vědomostí, které musí pedagog ovládat, citlivost, s níž musí komunikovat s žáky, čas věnovaný přípravě hodiny (...) to je specifická kaše, která někomu chutná a jinému ne ..." F.M.
"Jak jsem mohl zjistit, zajímavá hodina fyziky je zkrátka oříšek." K.M.
"Třída na PRIGU byla velice ukázněná, žáci úžasně pracovali, odpovídali na otázky, přemýšleli a dovolím si říct, že 45 minut pracovali ... jednalo se o motivační výuku, aby si žáci uvědomili, že fyzika je všude kolem nás ... věnovali jsme se technice volného psaní a zrcadlového čtení, my jsme tam byli spíše v roli průvodce ... možná jsme i pár učitelům ukázali, že to takto jde, možná jsme je dokonce inspirovali." Z.K.
Patrik Kočí - koordinátor spolupráce s partnery školy