Nadšenci pro audiovizuální prožitky měli další možnost nahlédnout pod pokličku aktivit spojených s natáčením filmu. Tentokrát se učili pracovat se světlem. Z prostředků šablon škola zakoupila základní osvětlení pro tříbodovou techniku, aby žáci mohli vyzkoušet, jak velkou roli hraje světlo při natáčení různých scén. Další zkušenost přineslo téma zvuku. Podařilo se pro potřeby žáků zakoupit externí mikrofony Zoom, které posunou natáčení scén opět na vyšší úroveň. Skvělou možností byla návštěva asistentů od filmu, kteří mohli přenášet své zkušenosti z reálné praxe. Uvedené aktivity jsou financovány z prostředků EU a MŠMT ČR v rámci projektu OP VVV. A jaký názor na takové aktivity šablon mají žáci?
Díky zkušenému výkladu paní lektorky mi audiovizuální seminář pomohl zorientovat se v základní problematice složek audiovizuální tvorby. Z jejích komplexních znalostí filmu bylo zřejmé, že tématu opravdu rozumí. Nešetřila ani příklady z praxe a svými postřehy s prací s vlastním štábem mě vždy velmi upoutala. Pomohla mi nalézt cit pro zvuk a obraz, ale zároveň do těchto dvou složek vnést strukturu a řád. Naučil jsem se pracovat se světly, s kamerou, s mikrofonem nebo vytvářet kompozici a připravovat scénu. Zdokonalil jsem se také ve střihu videa, ve fotografování, ale i v práci se zvukem. Díky teoretickému výkladu znám dějiny filmu a předchůdce dnešních fotoaparátů a kamer. Audiovizuální seminář hodnotím velmi kladně a v každé z absolvovaných schůzek cítím výrazný přínos v mém budoucím směřování. F. M.
Poslední setkání v audiovizuálním workshopu bylo dost možná zároveň i nejzajímavější. Kromě lektorky, se kterou jsme pracovali v předchozích třech setkáních, byla na místě i zkušená kameramanka. Ta nám vysvětlila základy práce s kamerou, zvukem s osvětlením a předala nám část svých zkušeností z natáčení, kterých se účastnila. Jakmile jsme znali základy a věděli co a jak, vše jsme si ihned vyzkoušeli v praxi. Naším úkolem bylo vytvořit vhodnou kompozici scény a následně ji nasvítit studiovými světly, která jsme měli k dispozici. Práce s oběma lektorkami probíhala v přátelském, avšak profesionálním duchu. Proběhlé workshopy přinesly do výuky zajímavý a nevšední pohled, kdy bylo s žáky zacházeno velice individuálně a vše jsme si ihned po vysvětlení mohli sami vyzkoušet. Počínaje například tvorbou vlastního autoportrétu a konče právě zmiňovanou prací se scénou. Já osobně hodnotím proběhlá setkání velice pozitivně, neboť mi pomohla v mé vlastní tvorbě a rozhodně mě nasměrovala i v mém budoucím životě. O. M.
Patrik Kočí, koordinátor spolupráce s odborníky z praxe