Všechno zlé je k něčemu dobré, praví staré české přísloví. Období distančního vzdělávání například k tomu, že můžeme využívat nabídek netradičních forem výuky. Maturanti z literárního semináře se tak například zúčastnili webináře na téma hry Audience Václava Havla. Pořadatelem byla Knihovna Václava Havla v Praze.
„Interaktivní webinář poskytuje studentům možnost nahlédnout na ikonickou divadelní hru Václava Havla jinak než jen jako na povinnou četbu,“ popisují svůj program pracovníci knihovny. „Pro pedagogy představuje vhodné doplnění k tématu Havel – spisovatel i k tématu československých dějin 2. poloviny 20. století. Účastníci budou pracovat s filmovým záznamem hry i jejím textem, naučí se přemýšlet o divadelní formě jako takové (o hereckém stylu, scénografii), ale i historickém kontextu hry a doby, v níž byla napsána, stejně jako o jejím společenském přesahu do současnosti.“
Realizace webináře probíhá formou Google meetu, pod vedením profesionálního lektora. Co se ještě před rokem zdálo být výplodem sci-fi, je dnes už samozřejmostí: Studenti se ve stanoveném čase připojí přes rozeslaný link, seznamují s lektorkou kurzu Janou Šerákovou, v chatu sdělují svá očekávání, tvoří myšlenkové mapy, zhlédnou nasdílenou videoukázku ze hry Audience, ve skupinkách pracují na analýze textu, diskutují. Člověk by řekl: Skoro normální hodina.
A přece nikoli. Díky materiálům Knihovny Václava Havla a přístupu sympatické lektorky se studenti o Havlově osobnosti i jeho dramatu dozvídají něco navíc a hlavně „jinak“, než by tomu zřejmě bylo během běžné výuky. Pro některé se možná právě webinář stane podnětem, proč si Havlovu Audienci vybrat ze seznamu knih k maturitě. Ta už se ovšem, jak pevně věříme, uskuteční v klasické, a nikoli virtuální maturitní místnosti...
Knihovně Václava Havla děkujeme za zajímavou zkušenost, kterou bychom bez „stavu nouze“ asi nezažili, a se studenty se těšíme na shledanou ve škole.
Petr Horák