
Název projektu: E(D)U-Landia
Číslo projektu: 2024-1-CZ01-KA122-SCH-000209304
Grantové schéma: Erasmus+, krátkodobý projekt školního vzdělávání (KA122-SCH), řízeno Domem zahraniční spolupráce
Projektové období: 1. 10. 2024 – 30. 9. 2025
Projekt E(D)U-Landia se zaměřil na rozvoj občanských, environmentálních a digitálních kompetencí žáků a učitelů Gymnázia Nový Jičín. Navázal na předchozí mezinárodní aktivity školy a stal se dalším krokem na nekončící cestě k modernímu, otevřenému a evropsky orientovanému vzdělávání.
Realizované aktivity
Skupinové mobility žáků:
Norsko – Askim Videregående Skole, Askim: Simulace Evropského parlamentu mládeže, práce v mezinárodních týmech, rozvoj argumentace, dialogu a občanské angažovanosti.
Španělsko – IES Licenciado Francisco Cascales, Murcia: Projekt o ekologické obnově laguny Mar Menor, prezentace a návrhy environmentálních opatření.
Vzdělávací kurzy učitelů:
Transforming Education: AI, AR, VR and 3D Printing for Effective Learning (Europass Teacher Academy, Porto, PT)
How to Handle AI in Schools (Learning Together, Dublin, IE)
Kurzy se zaměřily na využití umělé inteligence, rozšířené a virtuální reality a 3D tisku ve výuce. Účastníci vytvořili výukové scénáře, které po návratu sdíleli s kolegy na interních workshopech.
Job shadowing učitelů:
Friedrich-Schiller-Gymnasium (Ludwigsburg, DE) – Stínování zástupce ředitele školy, zaměřené na digitální řízení školy, tvorbu rozvrhů, komunikaci s učiteli a efektivní organizaci výuky. Stínování učitele cizích jazyků zaměřené na moderní výuku jazyků a interakci učitele a žáků.
Výsledky a dopady projektu
Projekt přispěl k modernizaci výuky, posílení digitálních kompetencí pedagogického sboru a rozvoji kritického myšlení a občanské odpovědnosti žáků. Do výuky byly začleněny nové metody práce s AI, AR a 3D technologiemi, prvky debatní výuky a reflexe environmentálních témat.
Účastníci sdíleli své zkušenosti s mladšími spolužáky, kolegy i veřejností prostřednictvím prezentací, workshopů a článků v regionálním tisku. Projekt tak posílil prestiž školy, její evropský profil a otevřenost novým trendům vzdělávání.
Závěr
Projekt E(D)U-Landia prokázal, že mezinárodní mobilita může být silným nástrojem profesního růstu učitelů, rozvoje žáků i inovace celé školy. Získané zkušenosti jsou nyní pevnou součástí dalšího akreditovaného rozvojového plánu Gymnázia Nový Jičín v rámci Erasmus+.